Problemy ze snem

Zegarek pokazuje 4:30. Świetnie, po prostu świetnie. Kolejna nie przespana noc. Chwilę leżę, po czym przewracam się z boku na bok, co raz bardziej poirytowana. No śpij- nakazuję sobie w myślach, rano nie będzie litości. Nic z tego. Wstaję, idę do toalety, a potem jeszcze do kuchni napić się łyk wody. Kładę się z powrotem, chwilę jeszcze leżę, po czym dzwoni budzik.

Nie da się zaprzeczyć, że sen jest nam potrzebny. Podczas snu organizm regeneruje się, następuje przyśpieszona odnowa komórek oraz system kontrolującego i odpowiedzialnego za przemianę materii, wzrasta proces produkcji białek i hormonów, w tym bardzo ważnego hormonu wzrostu. Zatem zdrowy jest bardzo ważny, ponieważ to podstawa sprawnego funkcjonowania naszego umysłu i ciała. Okazuje się jednak, że co drugi polak ma problemy ze snem, co ma bezpośredni wpływ na nasze funkcjonowanie. Spada koncentracja, nasz nastrój ulega pogorszeniu, obniża się odporność, spada jakość życia. To wszystko niesie za sobą daleko idące konsekwencje. Jeśli macie problemy ze snem, choćby nawet tylko od czasu do czasu, warto wdrążyć parę nawyków, aby zadbać o zdrowy, higieniczny sen, a tym samym poprawić naszą jakość życia.

Przede wszystkim zadbaj o miejsce, w którym śpisz. Wywietrz pomieszczenie-optymalna temperatura do spania to między 19-21 stopni Celsjusza. Zadbaj także od odpowiednie zaciemnienie pokoju, najlepiej, aby było całkiem ciemno, światło bowiem hamuje wydzielanie melatoniny, która jest odpowiedzialna za uczucie senności. Wyłącz telewizor, laptopa, także wi-fi, a jeśli to możliwe usuń te przedmioty z sypialni. Zadbaj także, o odpowiedni materac, który zapewni komfortowe podparcie dla Twojego kręgosłupa-powinien być on o średniej twardości, chodź w zasadzie to kwestia dość indywidualna.

Kolejną ważną kwestia jest zmiana nawyków żywieniowych. Nie najadaj się na noc. Ostatni posiłek powinno się zjeść na 3-4 godziny przed pójściem spać. Dzięki temu organizm będzie mógł skupić się na regeneracji, zamiast na trawieniu pożywienia. Z oczywistych względów nie należy pić kawy w godzinach wieczornych i pić alkoholu. Co prawda jedna lampka nam nie zaszkodzi, ale w większych ilościach alkohol powoduje, że śpimy płytko i łatwiej się wybudzamy. O możliwych wizytach w toalecie już nie wspominając.

Warto także unikać drzemek w ciągu dnia, zwłaszcza jeśli twa ona dłużej niż 20 minut. Dobrym nawykiem jest także kładzenie się możliwie o stałej porze, dzięki czemu wypracujemy sobie swój stały rytm dnia. Możemy się także posiłkować ciepłą, nie gorącą kąpielą z aromatycznymi olejkami. Pozwoli to na pozbycie się napięcia i rozluźnienie mięśni.

Trzeba jednak pamiętać, aby nie robić niczego na siłę. Jeśli nie chce nam się spać, to nie kładźmy się do łóżka, bo nadchodzi „nasza pora” tylko po to, aby patrzeć się w sufit. Sięgnijcie wtedy po książkę lub posłuchajcie spokojnej muzyki. Musicie słuchać swojego organizmu i sami wypróbować co najlepiej się sprawdza w waszym przypadku, aby z czasem wypracować swoje własne rytuały i rutynę, które zapewnią wam zdrowy sen oraz poczucie wypoczęcia.

Author: DailyHealth

Share This Post On