Probiotyki, jako podstawa zdrowych jelit.

Probiotyki to hodowle żywych drobnoustrojów takich jak pałeczki kwasu mlekowego, bifidobakterie, drożdżaki i ziarniaki, zawartych w żywności oraz w preparatach- suplementach. Przyjmowane w odpowiedniej ilości mają niezwykle korzystny wpływ na nasze zdrowie. Występują naturalnie w  mikroflorze przewodu pokarmowego człowieka, produkują kwas mlekowy oraz chronią nabłonek jelita, przy czym probiotyki odporne są na enzymy trawienne, kwas solny oraz kwas żółciowy.

Głównie probiotyki pełnia funkcję ochronną podczas antybiotykoterapii, ale nie tylko. Mikroflora jelitowa ma szczególne znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia. Wpływa na odporność oraz chroni przed infekcjami. Probiotyki także ułatwiają proces trawienia, wpływają na zwiększenie wchłaniania witamin oraz minerałów, pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu. Zaleca się także zażywanie probiotyków zwłaszcza przy diecie ubogiej w warzywa i owoce, należy jednak pamiętać, że żaden suplement nie zastąpi naturalnych probiotyków.

Działanie preparatu polega na wchłonięciu go do jelita, gdzie następnie przylega on do jego ścian, gdzie zakłada szczep i rozmnaża się  tworząc barierę ochronną poprzez uszczelnienie jelit, dzięki czemu do krwi nie przedostają się bakterie wywołujące choroby. Co istotne w kuracji i odbudowie jelit bardzo ważne jest, aby probiotyki przyjmować stale i regularnie. Szacuje się, że po kuracji antybiotykiem potrzeba aż sześciu miesięcy, aby odbudować wyniszczona florę bakteryjną jelit. Dlatego tez tak ważne jest aby oprócz preparatów aptecznych na co dzień spożywać lub włączyć do diety produkty probiotyczne.

Najbardziej korzystne i najcenniejsze dla naszego organizmu są probiotyki naturalnego pochodzenia. Numerem jeden wśród żywności są jogurty, ze względu na zawarte w nich bakterie Lactobacillus i Bifidobacterium, a także maślanka oraz obecne w jej składzie pałeczki kwasu mlekowego. Kolejnym źródłem jest niepasteryzowana kapusta kiszona, bogata w Leuconostoc, Lactobacillus i Pediococcus oraz witaminy C i E. Probiotyki znajdziemy również w pieczywie na naturalnym zakwasie.

Author: DailyHealth

Share This Post On