Zdrowe odżywianie. Co zrobić, żeby nie przesłodzić?

Przeciętny Polak w ciągu całego roku spożywa około 40 kg cukru! To prawie dwa razy więcej, niż zaleca WHO- Światowa Organizacja Zdrowia według której, cukry powinny stanowić maksymalnie 10 procent dziennego zapotrzebowania na energię, czyli 4-5 łyżeczek cukru dziennie.

Błędy w odżywiani powodem operacji.

Nawet jeśli nie słodzimy ani kawy, ani herbaty czy unikamy jedzenia słodyczy, to i tak dostarczamy organizmowi więcej cukru, niż organizm potrzebuje, ponieważ jest on ukryty właściwie wszędzie. Cukier rafinowany nie bez powodu zwany jest drugą, zaraz po soli „białą śmiercią”. To czyste węglowodany, bez żadnych właściwości odżywczych, pozbawione wszelkich minerałów oraz witamin.

Nadmiar cukru powoduje szereg chorób, między innymi nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, zawał serca czy podwyższony cholesterol. Co więcej, cukier silnie uzależnia, ciężko jest więc całkiem wyeliminować go z diety. Można jednak zastępować go innymi produktami, a napoje gazowane zamienić na wodę mineralną.

Dobrą alternatywą dla cukru jest stewia, a dokładniej odmiana stevia rebaudiana. Dopiero w 2011 roku została uznana przez Unię Europejską za środek spożywczy. Liście stewii są około 35 razy słodsze od cukru buraczanego. Dostępna jest w postaci proszku, tabletek , płynu oraz naturalnych suszonych, ciętych liści. Mimo, że jest słodka, nie posiada właściwie żadnych kalorii. Rozpuszcza się w wodzie lepiej niż cukier, odporna jest także na wysokie temperatury, wobec czego można ją z powodzeniem stosować w kuchni np. przy pieczeniu. Można ją także stosować do marynowania, ponieważ jest stabilna w środowisku kwaśnym, ponadto nie ulega fermentacji i jest całkowicie bezpieczna dla zdrowia.

Cukier świetnie zastąpi także ksylitol, potocznie zwany cukrem brzozowym. Jest on prawie o połowę mniej kaloryczny, niż zwykły cukier. Jest on szczególnie polecany osobom na diecie, ale również zmagającym się z cukrzycą. Co ważne, ksylitol ma czternaście razy niższy indeks glikemiczny niż cukier, a to oznacza, że bardzo wolno podnosi poziom cukru we krwi. W przeciwieństwie do białego cukru, nie sprzyja on rozwojowi drożdżaków i grzybów, ponadto ksylitol wpływa na lepsze przyswajanie wapnia oraz działa bakteriobójczo. Można go z powodzeniem używać do słodzenia napojów,a także gotowania i robienia przetworów. Jednak w odróżnieniu od stewii w nadmiarze może powodować podrażnienia przewodu pokarmowego, zaleca się zatem stosować nie więcej jak 3 małe łyżeczki.

Doskonałym słodzikem jest też pochodzący z Kanady syrop klonowy. Zawiera on mniej kalorii niż cukier, ale nie dostarcza przy tym „pustych” kalorii. W 100 gramach syropu klonowego znajduje się około 270 kcal. Zawiera dużo przeciwutleniaczy, witamin oraz minerałów. Jest dobra alternatywą, dla osób uczulonych na miód. Należy jednak używać go z umiarem, ponieważ składa się głównie z sacharozy, w około od 50 do 70 procent i posiada wysoki indeks glikemiczny, powodując skoki poziomu cukru we krwi, nie jest zatem polecany dla osób cierpiących na cukrzycę. Najlepiej wybrać ten w szklanych pojemnikach, które pozwalają na dłużej zachować świeżość syropu klonowego.

Author: DailyHealth

Share This Post On